Ligeti György, A klasszikus harmóniarend
Fogyasztói ár:
3.960 Ft
Cikkszám: | KZ1079 |
Ligeti György: A klasszikus harmóniarend Összhangzattani példák a barokk és a bécsi klasszikus zeneirodalomból könyv Hangszer/letét: Elmélet, zenetudomány Műfaj: Szolfézs, zeneelmélet Nyelv: magyar Terjedelem: 144 oldal Formátum: B/5 (17x24) Első megjelenés: 1956. szeptember. Összhangzattani példák a barokk és a bécsi klasszikus zeneirodalomból. Ez a példatár azzal a szándékkal készült, hogy élő zenén mutassa be az összhangzattani jelenségeket és szabályokat. Az összhangzattant sajnos sok helyütt még ma is kizárólag száraz szerkesztési feladatokkal tanítják és megfeledkeznek arról, hogy az összhangzattan nem feltétlenül szükséges rossz, hanem olyan szerves része a zenetanulásnak, amely könnyűszerrel élő és szép lehet. A szerkesztési feladatok valóban nélkülözhetetlenek a harmóniai fordulatok megértéséhez és begyakorlásához, de mit sem érnek hallás-gyakorlatok és zeneművek rendszeres elemzése nélkül. Az összhangzattan nem elméleti konstrukció, hanem a zeneművek harmóniai fordulatainak és szólamvezetési sajátosságainak szabályba foglalása. Éppen ezért nincs általános összhangzattan, csak egyes koroké, zenei stílusoké. Ez a példatár a barokk és bécsi klasszikus funkciós zene harmóniahasználatát öleli fel. Részletkérdésekre, harmóniai és szólamvezetési különlegességekre nem tér ki, csak az összhangzattani törvényszerűségek megértéséhez és a művek elemzéséhez szükséges legjellegzetesebb idézeteket foglalja magában. A példák úgy vannak összeállítva, hogy az egyes szabályokat előbb a szerkesztési feladatokra emlékeztető négyszólamú idézetek világítsák meg. E kötött példákat szabadabb szólamvezetésű, figuráit szemelvények követik. Miután ez a kiadvány elsősorban didaktikai jellegű, a fejezetek sorrendje nem szigorúan logikai, inkább a tanításban bevált egymásutánban mutatja be a harmóniai jelenségeket. Ez magyarázza többek között azt a látszólagos következetlenséget is, hogy az egyszerű késleltetik tárgyalása után mindjárt az alterációs példák jönnek, és csak ezek után következnek a kettős és kivételes késleltetések. A késleltetés — és általában a figuráció — ismertetése ami úgyis nehézséget okozott a példatár összeállítása során. A forgalomban levő tankönyvek java része ugyanis csak a hármasok, négyesek és megfordításaik, sőt a módosított hangzatok után tér rá a figurációra. Az élő zenében viszont alig van minden figurációtól mentes részlet. Ezért már a tanulmányok kezdetén elengedhetetlen a késleltetés és a többi figurációs hang ismertetése. Ezt az elgondolást követi e példatár beosztása is, ezért vannak figurációs példák már a kezdet kezdetén, a kötött szólamvezetésű példák mellett. Amikor a hármas- és négyeshangzatok után külön fejezet foglalkozik a késleltetéssel, az már csak ismétli az addigiakat néhány összefoglaló példa segítségével. Ugyanez vonatkozik az átmenő hangok és váltóhangok típusait bemutató fejezetekre is: díszítő hangok az első példáktól kezdve szerepelnek, de eleinte mellékesen — a tanulmány célja ott még a hangzatkötések vizsgálata. A figurációs fejezetek példáinál azután — a hangzatkötések további elemzése mellett — a hangsúly elsősorban a díszítő hangok használatának különböző lehetőségein van. ELSŐ RÉSZ HÁRMAS- ÉS NÉGYESHANGZATOK I. A főhármashangzatok II. Az összetett autentikus zárlat III. Mellékhármashangzatok dúrban IV. Hármashangzat-szekvenciák V. Az V#— VI kötés mollban VI. A terckettőzésű II6- és VII6-hangzat VII. Az alap-, ill. kvintkettőzésű I6-hangzat VIII. A zárlati 6/4-hangzat IX. Az alap-, ill. kvintkettőzésű V6- és IV6-hangzat X. Kivételes kettőzésű szekszthangzatok XI. A ritkábban előforduló szekszthangzatok (Vl6; III6) XII. Szekvenciák szekszthangzatokkal XIII. Az átmenő és az orgonapontos 6/4-hangzat XIV. A dominánsnégyeshangzat alapállásban XV. A dominánsnégyeshangzat fordításai XVI. összefoglaló példák az V7 fordításaira. Kivételes oldások XVII. A II. fokú kvintszekszthangzat XVIII. A II7 és egyéb fordításai. XIX. Melléknégyeshangzatok kadenciális (autentikus) feloldással XX. Melléknégyesek álzárlatszerű oldással (az V7 - VI mintájára) XXI. Mellékszeptim-fordítások kadenoiális (autentikus) feloldással XXII. Mellékszeptim-fordítások egyéb feloldással MÁSODIK RÉSZ ALTERÁCIÓ ÉS FTOURÁCIÓ XXIII.Az egyszerű késleltetés és előlegezés XXIV. Mollbeli hangzatok dúrban XXV. Természetes és dallamos moll XXVI. A váltódomináns XXVII. Egyéb mellékdominánsok az V fokú hármas- és négyeshangzat mintájára. Hangnemi kitérések XXVIII. Az emelt IV. fokú szűk6- és7-hangzat XXIX. Egyéb mellékdominánsok a szűk szeptimhangzat mintájára XXX. A nápolyi szekszthangzat XXXI. Bő szeksztes hangzatok XXXII. Bő kvintes hangzatok a mollbeli III5# mintájára XXXIII. Példák jellegzetes alterációs fordulatokra és hangnemi kitérésekre Mozart műveiből XXXIV. A többszörös késleltetés és előlegezés XXXV. Késleltetések kivételes feloldással XXXVI. Összefoglaló példa a különböző díszítő hangokra XXXVII. Az átmenő hangok típusai XXXVIII. A váltóhangok típusai XXXIX. A domináns-nónakkord XL. Az orgonapont XLI. Kevert funkciójú képződmények |
|
Elérhetőség: | BOLTUNK KÉSZLETÉN VAN |
Várható kiszállítás: | 2025. április 17. |
Szerezhető hűségpontok: | 199 |
Átlagos értékelés: | Nem értékelt |
Vélemények
Erről a termékről még nem érkezett vélemény.
Írja meg véleményét!